«Vi har alle opplevd hvor kjedelig det er med fotballkamper uten lyden og stemningen fra publikum. Derfor har vi utviklet Norges største streamingstudio med publikum tilstede», sier Andreas Ljones, direktør for nyse konsepter og eksterne events, ved Norges Varemesse. Ljones står i spissen for en arbeidsgruppe på Norges Varemesse som har utviklet en hybrid konferanseløsning der det er 200 personer tilstede samtidig som alt streames digitalt. «Publikum i salen gjør at både foredragsholdere og debattanter presterer bedre, noe streamingpublikummet også vil nyte godt av», sier han.

En mulighet i begrensningene
Selv om myndighetene gradvis åpner opp samfunnet, er det fortsatt med store begrensninger. I dag kan man ha maksimum 200 personer samlet på et sted og sike god nok avstand mellom deltagerne. Disse restriksjonene, erkjennelsen av at dette kan bli langvarig samt at markedet for streaming har økt betydelig var bakgrunnen for ideen om en hybrid konferanseløsning. «Vi hadde lyst til å skape et produkt som kunne gagne kundene nå, men også møte et behov i fremtiden», sier Ljones.

Flerkameraproduksjon
Studio bygges opp med tre scener; en for foredrag, en for paneldebatt og en for underholdning. «Ambisjonen er at det skal være en like god opplevelse for dem som er tilstede i salen, som for dem som streamer hjemmefra. Derfor satser vi på en flerkameraproduksjon med sømløse overganger. På den måten kommer vi tett på deltagerne og kan skape et variert og interessant univers både for dem som er tilstede, men også på stream.», fortsetter Ljones engasjert.

3 SCENERFor en fleksibel og sømløs produksjonMULIGHETERStudioet kan benyttes til mange konferanseformer, konsert, foredrag, kurs, produktdemo, paneldebatt eller podcast/video. FLEKSIBELTVåre lokaler er fleksible og vi har et bredt spekter av interiørBRANDINGMed valgfritt design kan studioet tilpasses til din merkevare.
Previous
Next

Hallen studio bygges i er på 7 200 kvm. I første rekke er det planlagt å benytte 1800 kvm av disse. Størrelsen gjør det mulig å skalere opp tilbudet dersom det blir ytterligere lettelser i restriksjonene. Dette gjør også at det er mulig å lage et fleksibelt tilbud til kundene enten det er scenografi, antall gjester eller programkomposisjon.

Stor pågang
Norges Varemesse slapp de første tegningen av studio for en drøy uke siden og oppfordret alle ansatte til å dele disse på egne kanaler. Til tross for at de ikke brukte en krone på å annonsere nyvinningen, lot ikke etterspørselen vente på seg. «Det har vært enormt stor pågang og mailen har fylt seg opp med organisasjoner, bedrifter og andre som er interessert i tilbudet. Det forteller oss at det er et sug etter å komme i gang med aktiviteter og konferanser igjen», uttaler Ljones.